”Konsten” att bara stå bredvid och se på…

Att skrivlusten de senaste veckorna varit nära noll är ingen överdrift, och därav att ni inte hört något från mig på ett tag.

Visst har det volatila och mestadels negativa börsklimatet varit en bidragande orsak, men… det som har hänt sedan slutet av December, är i princip ingenting.

Sedan årsskiftet har jag bara gjort tre transaktioner.

I samband med diverse turbulens och dippar har jag under januari och början av februari ökat på mina positioner i Mips och VEF, och… igår högg jag ett gäng Teliaaktier när de dippade ner en bra bit under 35 kr.

That’s it.

Utöver det har jag bara ”suttit på fläsket” och i största allmänhet mått bra. Jag så gott som undantagslöst är nöjd med bolagen i min portfölj. Min ambition är att äga mina innehav på lång sikt, och med det menat allt från flera år till typ ”för evigt” om man tar Investor som ett exempel.

Självfallet hänger jag med i händelserna kring ”mina” bolag och försöker vara agil om situationen så kräver. Men i rådande situation är jag komfortabel med mina innehav och sitter lugnt i båten.

Jag har per idag två olika aktieportföljer, en på Swedbank med företrädelsevis Svenska innehav, och en på Avanza bestående till ca 75% av amerikanska och några enstaka kanadensiska bolag. Totalt sett har jag 24% av mitt investerade kapital i vad som kan kategoriseras som lönsamma tillväxtbolag, och resten i diverse utdelare, både ”fixed income” och utdelningshöjare.

Vid årsskiftet var portföljerna näst intill exakt lika stora. I skrivande stund är Avanzaportföljen störst då den har gått + 0,8% för året, medans Swedbank diton är ner strax under 13%. Totalt är jag alltså ner lite drygt 6% på året vilket jag är mycket nöjd med då OMX All Shares Index är – 18,71% och DOW Jones är – 10,45%.

Med nuvarande ”portföljknfiguration” och en fördelning på ca 56% innehav i SEK, 40% USD och 4% CAD har jag utöver andelen konservativa innehav även lyckats få till en bra valutahedge som funkat som en bra ”krockkudde” under rådande volatilitet.

Fokus den närmaste tiden

Allt detta sagt har jag inte för ambition att bara sitta still och se på hur länge som helst…

Även om den förestående Mars månad inte är en jättebra utdelningsmånad för mig, så kommer snart April som levererar ca 17%, och med det är årets klart bästa utdelande månad. Utöver detta kommer det även att ramla in lite skön deg från andra håll än utdelning i slutet av Mars månad… 😉

Med den volatilitet som råder just nu både pga politisk risk i form av invasionen av Ukraina som förestående mellanårsval i USA, såväl som inflations & ränteoro, oavsett om den senare är befogad eller ej, så bidrar det till att trycka ner så gott som alla tillväxtbolag. Lönsamma såväl som olönsamma.

Mitt huvudfokus i nuläget kommer därav att ligga kring lågt / rimligt värderade utdelningshöjare kompletterat med några höglönsamma tillväxtbolag som fått oförtjänt mycket stryk den senaste tiden.

Mer om vilka dessa bolag är kommer i nästa inlägg, som förhoppningsvis inte dröjer allt för länge.

För att ge en liten ”teaser” kan jag i alla fall säga så mycket att det så gott som uteslutande kommer att röra sig om befintliga innehav.

Vi hörs!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera